لیس زدن سگ ها چه مفهمومی دارد؟

لیس زدن سگ ها میتواند نشانه ای برای تسلیم و اطاعت بخشی باشد، به زبان ساده تر لیس زدن نوعی ارتباط برقرار کردن سگ به حساب بیاید.علاوه براین لیس زدن سگ مادر سبب آرامش توله سگ ها شده و موجب شناسایی و اطمینان خاطر مادرشان می شود و همچنین به رشد ذهنی آنها کمک می کند.

یکی از راه‌های ارتباطی سگ‌ها لیس زدنه، پس اگه لیستون زد، شاید ازتون چیزی می‌خواد.

علت لیس ‌زدن سگ‌ها

اگر متوجه شدید که سگ بارها یک بخشی را به‌طور مداوم لیس می‌زند، یا حتی متوجه شدید هر بار که از چیزی می‌ترسد یا خشمگین می‌شود خود را لیس می‌زند، حتماً باید به فکر کمک ‌گرفتن از یک دامپزشک باشید. هرچند لیسیدن سگ می‌تواند مسکنی خوب و سالم برای جلوگیری از استرس این حیوان باشد اما لیس‌‌ زدن از روی وسواس تنها سبب مضطرب ‌شدن می‌شود و مشکل را دوچندان می‌کند. چراکه آن‌ها با لیس‌‌زدن پشت ‌سرهم سبب التهاب پوستی خود نیز می‌شوند. پس هنگام روبه‌رو شدن با چنین موضوعی باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک مطمئنی برای رفع خطر التهاب پوستی مراجعه کنید.

چرا سگ خودش رو لیس می‌زنه؟

سگ‌ها لیسیدن رو دوست دارن و از لیس زدن خودشون، آدما و اشیاء لذت می‌برند. اما همین رفتار بعضی وقتا تو سگ‌های خونگی می‌تونه بیش از حد بشه و مشکلاتی ایجاد کنه یا نشونه یک مشکل باشد.

حالا دلایل این کار چی می‌تونه باشه؟

نظافت

از عوامل مهمی که سگ خودشو لیس می‌زنه، نظافته. مثلا وقتی از بیرون برمی‌گرده خونه معمولا پنجه‌هاشو می‌لیسه تا پاکشون کنه. البته لیسیدن بیش از حد عادی نیست. مثلا تمیز کردن مداوم مقعد می‌تونه نشون‌دهنده این باشه که کیسه مقعدی سگ باید تخلیه بشه و سریع‌تر باید دست به کار بشین.

علت لیس زدن دستگاه تناسلی سگ

برای تمیز کردن بدن یا بعد از دستشویی این کار هم اگر زیاد تکرار نشه، طبیعیه ولی اگه خیلی زیاد بود باید به دامپزشک مراجعه کنین.

لیسیدن زخم سگ

لیسیدن زخم سگ
لیسیدن زخم سگ

لیسیدن زخم‌ها هم یک کار غریزیه. خاصیت لیسیدن سگ اینه که بزاقش حالت ضد میکروبی داره و می‌تونه با بعضی انواع باکتری‌ها مقابله کنه علاوه بر این، لیس زدن به برداشته شدن بافت‌های مرده و تمیز شدن کثیفی‌ها از روی زخم هم کمک می‌کنه.

(اما لیسیدن زخم‌ها با وجود فوایدی که داره، اگه از حدش بگذره می‌تونه مضر باشه. مثلا شاید زخم دوباره خونریزی کنه یا عفونی بشه. اگه متوجه شدین حیوون بیش از حد زخمش رو می‌لیسه با دامپزشک پت مشورت کنین تا راهی برای جلوگیری از این رفتارش بهتون پیشنهاد بده)

لیس زدن آدم‌ها

آیا لیس زدن سگ برای انسان ضرر دارد؟ Most licking is harmless

لیس زدن سگ از روی خوش نیتی است ولی همیشه ممکن است برای سلامت انسان خوب نباشند .

بیشتر وقتا علت لیس زدن سگ به صاحبش، نشون دادن محبته اگه می‌خواین سگ‌تون دیگه شما رو لیس نزنه، هر دفعه که این کارو شروع کرد بهش توجه نکنین و برین تو یک اتاق دیگه بعد از یک مدت حیوون یاد می‌گیره که لیسیدن باعث دور شدن شما می‌شه و این اصلا چیزی نیست که سگ‌تون می‌خواد.

پوست ما خوشمزه است

یک علت لیسیدن سگ هم اینه که معمولا روی پوست ما ذرات ریزی هستن که شاید اصلا دیده نشن، ولی برای سگ‌ها طعم خوبی دارن. بعلاوه عرق آدم نمک داره که سگ‌ها از لیسیدنش لذت می‌برن.

زمان مراجعه به دامپزشک

کارشناسان توصیه میکنند که اگر سگ شما به طور مداوم هوا را لیس میزند، باید به دامپزشک خود مراجعه کنید. لیس زدن مداوم هوا میتواند به این معنا باشد که حیوان خانگی شما دارای یک اختلال اجباری یا یک مشکل داخلی جدی است. بنابراین، هر چه سریعتر این مشکل را حل کنید بهتر است.

" چنانچه لیسیدن به علت پانکراتیت مزمن، مری یا تشنج های کانونی باشد، در صورت نادیده گرفتن میتواند مشکلات دیگری را در دراز مدت ایجاد کند."