10 مورد عادت و مشکل رفتاری در سگ | 10 Common Dog Behavior Problems and Solutions

علل و راه حل های زمانی که حیوان خانگی شما بد رفتاری می کند

Barking- 01of10

مشکلات رفتاری سگ اغلب توسط صاحبان سگ ،اشتباه درک می شود یا با آنها اشتباه رفتارمی شود. شاید شما در مورد مالکیت سگ تازه وارد هستید، به فکر گرفتن سگ هستید، یا فقط می خواهید در یک مسئله چالش برانگیز به سگ خود کمک کنید. درک کامل رایج ترین مشکلات رفتاری سگ اولین قدم برای حل و پیشگیری از آنها است. یک پایه محکم از آموزش اطاعت به شما کمک می کند تا از بسیاری از این مسائل پیشگیری یا بهتر کنترل کنید.

بیشتر سگ ها به یک شکل صدا می کنند. آنها ممکن است پارس کنند، زوزه بکشند، ناله کنند و موارد دیگر. پارس بیش از حد یک مشکل رفتاری در نظر گرفته می شود.

قبل از اینکه پارس بیش از حد را اصلاح کنید، در مرحله اول مشخص کنید که چرا سگ شما صدا می کند. رایج ترین انواع پارس عبارتند از:

  • هشدار یا هشدار - Warning or alert
  • بازیگوشی و هیجان - Playfulness and excitement
  • توجه طلبی-Attention - seeking
  • اضطراب - Anxiety
  • کسالت - Boredom
  • پاسخ دادن به سگ های دیگر - Responding to other dogs

یاد بگیرید که پارس بیش از حد را کنترل کنید. به آنها دستورات پارس/آرام را آموزش دهید اما پایدار و صبور باشید. هرگونه علت زمینه ای پارس کردن را برطرف کنید. فداکاری و توجه به جزئیات می تواند کمک زیادی به جلوگیری از پارس کردن سگ کند.

Chewing- 02 of 10

جویدن یک عمل طبیعی برای همه سگ ها است. در واقع، جویدن یک فعالیت مهم برای اکثر سگ ها استبا این حال، اگر سگ شما باعث تخریب شود، جویدن بیش از حد می تواند به سرعت به یک مشکل رفتاری تبدیل شود. رایج ترین دلایل جویدن سگ ها عبارتند از:

  • دندان درآوردن توله سگ - Puppy teething
  • کسالت یا انرژی اضافی - Boredom or excess energy
  • اضطراب - Anxiety
  • کنجکاوی (مخصوصا توله سگ ها) - Curiosity (especially puppies)

با تهیه تعداد زیادی اسباب بازی مناسب، سگ خود را به جویدن چیزهای مناسب تشویق کنید. وسایل شخصی را از سگ خود دور نگه دارید. هنگامی که در خانه نیستید، سگ خود را در جعبه یا در محلی محصور کنید که تخریب کمتری در آن ایجاد شود.

اگر سگ خود را در حال جویدن چیزی اشتباه گرفتید، سریعاً با صدایی تند حواس سگ خود را پرت کنید. سپس، وسیله را با یک اسباب بازی جویدنی جایگزین کنید. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید سگ شما به اندازه کافی ورزش می کند تا بتواند انرژی خود را از دست بدهد و به جای روی آوردن به جویدن به این طریق تحریک شود.

Digging- 03 of 10

بیشتر سگ ها مقداری حفاری را انجام می دهند که این یک موضوع غریزی است. برخی از نژادهای سگ، مانند تریرها، به دلیل تاریخچه شکارشان، بیشتر مستعد حفاری هستند. به طور کلی، بیشتر سگ ها به دلایل زیر حفاری می کنند:

  • Boredom or excess energy - کسالت یا انرژی اضافی
  • Anxiety or fear - اضطراب یا ترس
  • Hunting instinct - غریزه شکار
  • Comfort-seeking (such as nesting or cooling off) - راحت طلبی (مانند لانه سازی یا خنک شدن)
  • Desire to hide possessions (like bones or toys) - تمایل به پنهان کردن دارایی ها (مانند استخوان یا اسباب بازی)
  • To escape or gain access to an area - برای فرار یا دسترسی به یک منطقه

اگر سگ شما دوست دارد حیاط خانه شما را بکند، می تواند بسیار خسته کننده باشد. سعی کنید و علت حفاری را مشخص کنید، سپس برای از بین بردن آن منبع تلاش کنید. به سگ خود ورزش بیشتری بدهید، زمان با کیفیت بیشتری را با هم بگذرانید و روی تمرینات اضافی کار کنید. اگر حفاری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، منطقه ای را که سگ شما می تواند آزادانه حفاری کند، مانند جعبه شنی کنار بگذارید. به سگ خود آموزش دهید که حفاری فقط در این منطقه قابل قبول است.

Separation Anxiety- 04 of 10

اضطراب جدایی یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری سگ است. تظاهرات عبارتند از صدا، جویدن، ادرار و مدفوع نامناسب، و سایر اشکال تخریب که هنگام جدا شدن سگ از صاحبش رخ می دهد. علائم اضطراب جدایی واقعی عبارتند از:

  • The dog becomes anxious when the owner prepares to leave - وقتی صاحبش برای رفتن آماده می شود، سگ مضطرب می شود
  • Misbehavior occurs in the first 15 to 45 minutes after the owner leaves - رفتار نادرست در 15 تا 45 دقیقه اول پس از خروج مالک رخ می دهد
  • The dog wants to follow the owner around constantly - سگ می خواهد دائماً صاحبش را دنبال کند
  • The dog tries to be touching the owner whenever possible - سگ سعی می کند تا حد امکان صاحبش را لمس کند
  • True separation anxiety requires dedicated training, behavior modification, and desensitization exercises Medication may be recommended in extreme cases - اضطراب جدایی واقعی نیاز به آموزش اختصاصی، اصلاح رفتار و تمرینات حساسیت زدایی دارد. دارو ممکن است در موارد شدید توصیه شود

Inappropriate Elimination- 05 of 10

ادرار و مدفوع نامناسب از جمله ناامید کننده ترین رفتارهای سگ است. آنها می توانند به مناطقی از خانه شما آسیب برسانند و سگ شما را در مکان های عمومی یا در خانه دیگران نامطلوب کنند. بسیار مهم است که ابتدا این رفتار را با دامپزشک خود در میان بگذارید تا مشکلات سلامتی را رد کنید. اگرعلت پزشکی پیدا نشد، سعی کنید دلیل این رفتار را تعیین کنید، که می تواند به یکی از موارد زیر برسد:

  • Submissive/excitement urination - ادرار مطیع/هیجانی
  • Territorial marking - علامت گذاری سرزمینی
  • Anxiety - اضطراب
  • Lack of proper housebreaking - عدم خانه نشینی مناسب

حذف نامناسب در توله سگ ها به خصوص قبل از 12 هفتگی اجتناب ناپذیر است. سگ های مسن داستان دیگری دارد.

Begging- 06 of 10

التماس کردن یک عادت بد است، اما بسیاری از صاحبان سگ در واقع آن را تشویق می کنند. این می تواند منجر به مشکلات گوارشی و چاقی شود. سگ ها چون عاشق غذا هستند گدایی می کنند. با این حال، تکه های سفره خوراکی نیستند و غذا عشق نیست. بله، مقاومت در برابر این نگاه پراز حسرت سخت است، اما تسلیم شدن «فقط همین یک بار» در دراز مدت مشکل ایجاد می کند. وقتی به سگ خود یاد می دهید که گدایی مجاز است، پیام اشتباهی ارسال می کنید.

قبل از اینکه بنشینید و غذا بخورید، به سگ خود بگویید به جای خود برود، ترجیحاً جایی که نتواند به شما خیره شود. در صورت لزوم، سگ خود را در اتاق دیگری محبوس کنید. اگر رفتار کرد، فقط بعد از اینکه غذا خوردن شما و خانواده‌تان کاملاً تمام شد، به آن رفتار ویژه بدهید.

Chasing- 07 of 10

میل سگ به تعقیب چیزهای متحرک صرفاً نمایش غریزه درنده است. بسیاری از سگ ها حیوانات، انسان ها و ماشین های دیگر را تعقیب می کنند. همه اینها می تواند منجر به پیامدهای خطرناک و ویرانگر شود. در حالی که ممکن است نتوانید سگ خود را از تلاش برای تعقیب متوقف کنید، می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از فاجعه انجام دهید.

  • Keep your dog confined or on a leash at all times (unless directly supervised indoors) - سگ خود را همیشه در بسته یا با بند نگه دارید (مگر اینکه مستقیماً در داخل خانه نظارت شود)
  • Train your dog to come when called - ﺑﻪ ﺳﮓ ﺧﻮد آﻣﻮزش دﻫﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻧﺎم ﺧﻮد از ﻓﺮﻣﺎن اﻃﺎﻋﺎت ﮐﺮده و ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﯿﺎد
  • Have a dog whistle or noisemaker on hand to get your dog's attention - برای جلب توجه سگ خود یک سوت سگ یا صداساز در دسترس داشته باشید
  • Stay aware and watch for potential triggers, like joggers - آگاه باشید و مراقب محرک های بالقوه مانند دویدن باشید

بهترین شانس شما برای موفقیت این است که تعقیب و گریز را از کنترل خارج نکنید. آموزش اختصاصی در طول زندگی سگ شما به او می آموزد که قبل از فرار ابتدا توجه خود را روی شما متمرکز کند.

Jumping Up- 08 of 10

بالا پریدن یک رفتار معمول و طبیعی در سگ ها است. توله سگ ها برای رسیدن به مادرشان و سلام و احوالپرسی بالا می پرند. بعداً ممکن است هنگام احوالپرسی با مردم از جا بپرند. سگ ها همچنین ممکن است در هنگام هیجان یا جستجوی یک وسیله در دستان شخص، به بالا بپرند. سگ پرش می تواند آزاردهنده و حتی خطرناک باشد.

روش های زیادی برای جلوگیری از پریدن سگ وجود دارد، اما همه آنها موفق نیستند. بلند کردن زانو، گرفتن پنجه ها یا هل دادن سگ ممکن است در برخی موارد کارساز باشد، اما برای اکثر سگ ها، این پیام اشتباهی را ارسال می کند. به بالا پریدن اغلب رفتاری توجه طلبانه است، بنابراین هرگونه تصدیق اقدامات سگ شما یک پاداش فوری را ارائه می دهد و پریدن را تقویت می کند.

بهترین روش این است که به سادگی دور شوید و سگ خود را نادیده بگیرید. در صورت لزوم دور شوید. تماس چشمی برقرار نکنید، صحبت نکنید و سگ خود را لمس نکنید. برو دنبال کارت وقتی آرام می شود و بی حرکت می ماند، با آرامش به او پاداش دهید. طولی نمی کشد تا سگ شما این پیام را دریافت کند.

Biting- 09 of 10

سگ ها به دلایل مختلفی گاز می گیرند و نیش می زنند که بیشتر آنها غریزی هستند. توله سگ ها برای کشف محیط گاز می گیرند و نیش می زنند. سگ های مادر به توله سگ های خود یاد می دهند که زیاد گاز نگیرند و در صورت نیاز آنها را تنبیه کنند. این به توله‌ها کمک می‌کند تا از گاز گرفتن جلوگیری کنند. مالکان اغلب باید با ادامه آموزش مهار گاز گرفتن به توله سگ خود نشان دهند که دهان و گاز گرفتن قابل قبول نیست.

علاوه بر رفتار توله سگ، سگ ها ممکن است به دلایل مختلفی گاز بگیرند. انگیزه گاز گرفتن یا ضربه زدن لزوماً در مورد پرخاشگری نیست. یک سگ ممکن است به دلایل مختلفی قیچی کند، نیش بزند یا گاز بگیرد.

  • Fear - ترس
  • Defensiveness - حالت دفاعی
  • Protection of property - حفاظت از اموال
  • Pain or sickness  - درد یا بیماری
  • Predatory instinct - غریزه درنده

هر سگی ممکن است گاز بگیرد اگر شرایط آن را در ذهن سگ تضمین کند. صاحبان و پرورش دهندگان کسانی هستند که می توانند از طریق آموزش مناسب، اجتماعی شدن و شیوه های پرورش به کاهش تمایل هر نوع سگی به گاز گرفتن کمک کنند.

Aggression- 10 of 10

پرخاشگری سگ با غرغر کردن، خرخر کردن، نشان دادن دندان، ریه کردن و گاز گرفتن نشان داده می شود. دانستن این نکته مهم است که هر سگی بدون در نظر گرفتن نژاد یا سابقه، پتانسیل نشان دادن پرخاشگری را دارد. با این حال، سگ هایی با تاریخچه خشونت آمیز یا توهین آمیز و سگ هایی که از سگ هایی با گرایش های تهاجمی پرورش یافته اند، به احتمال زیاد رفتار پرخاشگرانه ای نسبت به افراد یا سگ های دیگر نشان می دهند.

متأسفانه برخی از نژادها برچسب "خطرناک" و در مناطق خاصی ممنوع شده اند. با این حال، معمولاً آنقدر مربوط به نژاد نیست، بلکه به تاریخ مربوط می شود. محیط یک سگ تاثیر زیادی بر رفتار دارد. همچنین، صرف نظر از نژاد، سگ ممکن است برخی از صفات تهاجمی را به ارث ببرد. خوشبختانه، اکثر متخصصان موافق هستند که قوانین مربوط به نژاد پاسخگو نیست.

دلایل پرخاشگری اساساً همان دلایلی است که سگ گاز می گیرد یا می زند، اما به طور کلی پرخاشگری سگ مشکل بسیار جدی تری است. اگر سگ شما تمایلات تهاجمی دارد، ابتدا با دامپزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است ناشی از یک مشکل سلامتی باشد. سپس از یک مربی یا رفتارشناس با تجربه سگ کمک بگیرید. باید تدابیر جدی برای در امان نگه داشتن دیگران از سگ های مهاجم اتخاذ شود.