چمن یا علف خوردن سگ ها و گربه

بیشتر صاحبان سگ‌ و گربه بارها شاهد علف خوردن آنها بوده‌اند یا شنیده‌اند که حیوان وقتی ناخوش، گرسنه یا بی‌حوصله است این کار را می‌کند، اما درواقع این یک رفتار کاملاً عادی است. در ادامه دلایل علف خوردن آنها می پردازیم.

گربه ها در طول روز با لیسیدن بدن خود سعی در نظافت خود دارند هرچند که یک گربه خانگی باشند و صاحب آن در تمیزی گربه اهتمام کامل بورزد.اما این یک رفتار غریزی است و شما نمیتوانید مانع اینکار شوید طی فرآیند لیسیدن مقدار زیادی موی گربه وارد معده می شود و در صورت باقی ماندن موجب مسدودی معده و روده می شود.

همچنین گربه ها ممکن است به طعمه هایی مانند سوسک یا پرندگان کوچک دسترسی داشته و از آن تغذیه کرده باشند در اینجا است که گربه بطور غریزی به سراغ گیاهان منزل شما میرود و یا بیرون منزل به خوردن علفها و چمن علاقه نشان میدهد چرا که طی این فرایند دو اتفاق ممکن است بیفتدیک پس از خوردن علف گربه استفراغ کرده و همراه با علف محتویات باقی مانده در معده را تخلیه می کند، از آنجایی که گربه ها نمی توانند علف را به طور طبیعی هضم کنند، وقتی بیش از حد از آن می خورند، در نهایت دچار استفراغ می شوند.اگرچه این واکنش ممکن است چندان مطلوب به نظر نرسد،اما در واقع به گربه شما کمک می کند تا اشیاء خارجی مانند پر، استخوان یا انگل را تخلیه کندو یا بصورت گلوله هایی آن ها از طریق مدفوع دفع می کند چرا الیاف سلولزی علف به حرکات روده و معده کمک کرده و آن را پاکسازی می کند.

چرا سگ ها علف میخورند؟

حقیقت اینه که خوردن چمن گاهی منجر به استفراغ می شه و در واقع یکی از دلایل اصلی علف خوردن سگ ها اینه که سیستم گوارششون رو تمیز کنن.

اونا به دلایل مختلفی اینکار رو انجام میدن:برای تسکین تهوع یا احساس بیماری؛ مثل خیلی از آدم ها که احساس ناخوشایندی دارن و بعد از اینکه استفراغ میکنن، احساس خوبی بهشون دست میده.

  • برای تسکین درد و ناراحتی از نفخ و گاز بیش از حد معده
  • برای تسکین ناراحتی روده ای
  • برای جلوگیری از انسداد در دستگاه گوارش
  • هنگام برخی بیماری های ناشی از حضور ویروس یا باکتری
  • اگر سگ شما به دلایلی که گفتیم احساس بیماری میکنه ممکنه ازتون درخواست کنه به بیرون از خونه بره. زمانی که شما اجازه دادین بره بیرون، انتظار دارین به دستشویی کردن بپردازه ولی به جاش میبینین که مستقیم به سمت بوته ها و چمن های تازه میره و شروع به خوردن میکنه. این صحنه ممکنه براتون گیج کننده باشه.

آیا گربه شما بیشتر از حد معمول علف می خورد؟

اگر گربه شما از درد شکم و یبوست رنج می برد، در مصرف علف بیش از حد معمول تردیدی نخواهد داشت.الیاف گیاهی در این مورد، نقش ملین را ایفا می کنند.با این حال، اگر او را تسکین دهد، این اثر در دراز مدت نخواهد بود.

همچنین مصرف زیاد علف هرز می تواند معده او را تحریک کرده و باعث ورم معده شود چرا که گربه واقعاً نمی تواند علف را هضم کند، زیرا گوشتخوار است. با این حال، علاوه بر این فرآیند پاکسازی، مواد معدنی و الیاف را نیز دفع می کند.

مصرف علف در مقادیر کم برای گربه ها طبیعی است،در بیشتر موارد، گربه‌ها می‌توانند میزان مصرف علف‌ خود را تنظیم کنند. از طرف دیگر، اگر عادات غذایی یا رفتار گربه شما به طور ناگهانی تغییر کرد، بهتر است با دامپزشک خود مشورت کنید.اگر متوجه شدید که گربه شما به طور ناگهانی شیفته علف شده است یا بیشتر از حد معمول شروع به خوردن آن می کند، دامپزشک شما می تواند بررسی کند که این تغییر ناشی از یک مشکل پزشکی زمینه ای نیست.

آیا خورن چمن برای سگ مضر است؟

گرچه این یک رفتار عادی بوده و علف هیچ آسیبی به سگ نخواهد زد، اما باید به ترکیبات شیمیایی آن توجه کرده و بدانید که ممکن است معده سگ را تحریک کرده و به سلامتی حیوان آسیب برساند.

باتوجه به اینکه برخی گیاهان برای حیوانات سمی هستند، هنگام کاشت گیاهان در حیاط منزل حتماً دقت داشته باشید از گیاهانی استفاده کنید که برای آنها بی‌خطر بوده ، سگ‌ و گربه تان از قسمت‌هایی که گیاهان مضر کاشته‌اید دور نگه دارید.می‌توانید محوطه‌ای را برای چرانیدن حیوان درنظر گرفته و در آنجا گیاهان مناسب سگ را کشت داده و به او آموزش دهید تا از آنها استفاده کند.

اگر سگ خانگی شما بیش ازحد چمن می‌خورد باید به دامپزشک مراجعه کنید.گرچه مصرف چمن برای گوارش سگ‌ها مفید است اما برای آنها مغذی محسوب نمی‌شود. بااینکه بسیاری از سگ‌ها عاشق خوردن علف هستند اما خطر مسمومیت توسط کودها، علف‌کش‌ها و سموم دفع آفات وجود دارد.برخی جوانه‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی باشند که حاوی آنزیم‌های قابل هضم، ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و به‌راحتی در باغچه کوچک شما رشد می‌یابند.

گربه ها و خوردن علف

پاکسازی معده و روده

کمبود برخی ویتامین هایکی دیگر از دلایلی که گربه تمایل به خوردن علف پیدا می کند شاید کمبود برخی از ویتامین ها باشد.

چرا که در آزمایشهای زیستی مشاهده شده که گیاهان حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند ویتامین هایی که برای رشد و ایمنی و تولید هموگلوبین بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل علف خوردن گربه امری طبیعی استخوردن علف به گربه کمک میکند تا رژیم غذایی خود را متعادل کند.

قبل از اهلی شدن گربه، رژیم غذایی گربه فقط گوشت بوده است. همچنین، برای تکمیل رژیم غذایی مواد معدنی و فیبر، گربه مجبور است علف بخورد.

امروزه، حتی اگر از یک رژیم غذایی کامل غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند شود، گربه این رفتار را حفظ خواهد کرد.

آیا باید گربه ام را از خوردن علف منع کنم؟

لازم نیست گربه خود را از خوردن علف منع کنید، اما می توانید این رفتار را مدیریت کنید تا آن را ایمن تر کنید.در خارج از منزل ، شما نمی دانید چه مواد شیمیایی (شامل آفتکش، سموم ، کود) روی چمنزار استفاده شده است، مگر اینکه متعلق به خودتان باشد.گربه شما ممکن است علف های تحت درمان با مواد شیمیایی یا کودهایی را بخورد که برای سلامتی او بسیار مضر هستند.

اگر گربه شما علف دوست دارد، میتوانید در منزل خود مقداری گندم یا جو بکارید یا از محصولات فروشگاه مخصوص گربه ها استفاده و آن را در منزل خود کاشت کنید. همچنین در منزل از سمی نبودن گل و گیاهان خود مطمئن شوید چراکه بعضی از گل و گیاهان آپارتمانی بخودی خود سمی و خطرناک هستند و برای حیوانات خانگی دردسرساز خواهند بود.