نکات کلیدی در مورد تغذیه سگ و گربه

نکات مهم در مورد تغذیه سگ

غذایی که برای سگ تان انتخاب می کنید، باید دارای یک ترکیب متعادل حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین، مواد معدنی و اسید های چرب ضروری باشد.

برای داشتن سگی سالم، باید در مورد تغذیه سگ خود حساس باشید تا سگی خوشحال و شاداب همراهی تان کند. پروتئین ها برای رشد و ساخت سلولها ضروری بوده و از ارکان مهم تغذیه می باشد . بافت بدن حیوانات از مقدار زیادی پروتئین تشكيل شده است که این پروتئین ها به واحدهای کوچک تر بنام پپتیدها تقسیم می شود و در مقاوم سازی بدن نقش مهمی دارند.

در توله ها 27% کالری مورد نیاز از پروتئین تامین می شود. سگهای نژاد کوچک به 250 تا 300 گرم و سگهای نژاد بزرگ به 500 تا 600 گرم گوشت و منابع پروتئینی نیاز دارند. لازم به ذکر است که پروتئین گیاهی سويا، پروتئين بسیار مرغوبی برای سگ محسوب می شود ولی باید به تدریج به سگ داده شود. کمبود پروتئین باعث کاهش وزن، تحلیل عضلات، لاغری مفرط، کم شدن اشتها، عدم رشد، ضعیف شدن سیستم ایمنی در سگ ها و همچنین کاهش شیر در سگ های مادر خواهد شد.

در انواع غذای خشک سگ C&C از پروتئین مرغوب استفاده شده است تا نیاز به پروتئین در سگ ها را کاملا بر آورده می کند.

تغذیه سگ
تغذیه سگ

برای تغییر دادن غذای سگ خود می توانید از روش زیر کمک بگیرید:

روز اول:

۲۵ درصد غذای‌ جدید + ۷۵ درصد غذای قدیمی

روز سوم:

۵۰ درصد غذای جدید + ۵۰ درصد غذای قدیمی

روز پنجم:

۷۵ درصد غذای جدید + ۲۵ درصد غذای قدیمی

روز هفتم:

صد در صد غذای جدید

سگ هایی که معده های حساس دارند زمان طولانی تری برای عادت کردن به غذای جدید نیاز دارند.

بهترین راه برای انتخاب و تغییر غذای سگ توجه به موارد ذیل می باشد :

  • سن سگ
  • وزن سگ 
  • نژاد سگ 
  • عقیم بودن یا نبودن
  •  میزان فعالیت بدنی
  •  بیماری های خاص

برای مثال غذای مخصوص توله سگ برای سگ های بالغ مناسب نیست. طبقه بندی محصولات C&C به گونه ای طراحی شده که تمامی نژاد و سن ها در بر میگیرد.

غذاهای ممنوعه و مضر برای سگ‌ کدامند؟

  • بستنی
  • لبنیات
  • الکل
  • کافئین
  • ادویه
  • سیر
  • پیاز و آواکادو

نکات مهم در تغذیه گربه

گربه ها نسبت به غذای خود بسیار حساس هستند. نوع تغذیه ی گربه ها با سگ ها بسیار متفاوت می باشد. از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده غذای گربه ها پروتئین و چربی است که در انتخاب غذای خشک برای آن ها باید به ترکیب غذایی آن ها دقت کرد طعم اصلی غذای خشک را پروتئین مصرفی و ترکیبی آن تعیین می کند .

تغذیه گربه
تغذیه گربه

پروتئین از منابع ذیل قابل تامین می باشد :

  • گوشت قرمز
  • گوشت مرغ
  • ماهی

گاهی هم از ترکیب دو یا سه منبع در فرمولاسیون غذای خشک استفاده می شود که در فرمولاسیون غذای خشک گربه C&C از ترکیب مرغ و ماهی برای تامین پروتئین استفاده شده و از روغن ماهی و اسید های چرب ضروری Omega 3 و Omega6 به عنوان منبع پرکننده چربی بهره مند گردیده است. بدن گربه ها قادر به سنتز Omega 3 و Omega 6 نیست و این ماده به صورت مجزا باید در جیره غذایی گربه قرار داشته باشد تا از ریزش مو آن ها جلوگیری به عمل آید. همچنین روغن ماهی حاوی ویتامین A می باشد که این ویتامین در سلامت پوست، بینایی و سیستم ایمنی نقش دارد و برای رفع گلوله توپی مویی و یبوست گربه در غذای خشک گربه C&C فرموله شده است.

ویتامین A یکی از مولفه های حیاتی تغذیه ای در گربه ها می باشد. زیرا آن ها قادر به تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A نیستند. غذای خشک گربه بالغ شما باید پروتئین گیاهی بسیار کم و پروتئین حیوانی زیادی داشته باشد زیرا هضم پروتئین گیاهی برای گربه ها دشوار بوده و ممکن است گربه دچار بیماری شود.

میزان کربوهیدرات در غذای گربه بالغ باید کمتر از ۱۰ درصد آن باشد. هرگز به گربه خود گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ خام ندهید زیرا ممکن است موجب انتقال انگل هایی به گربه خانگی شما شود. میزان غذایی که گربه شما هر روز به آن احتیاج دارد به عوامل مختلفی از جمله سن، نژاد، جنس، میزان فعالیت، رفتار، محیط و متابولیسم آنها بستگی دارد.

تغذیه صحیح بچه گربه‌ها بسیار مهم و ضروری است زیرا در این سن استخوان‌ها و مفاصل آن‌ها هنوز در حال رشد است. بچه گربه ها در این سن به سرعت رشد می کنند و به همین دلیل نسبت به گربه های بالغ یا بزرگسال غذای بیشتری می خورند. بنابراین علاوه بر تأمین انرژی لازم برای رشد و فعالیت های روزانه آنها، در دراز مدت عادات غذایی مطلوب و سالم هم ایجاد می گردد. زمانی که رشد بچه گربه ها متوقف می شود، معمولاً دامپزشک برنامه غذایی آنها را تغییر می دهد و رژیم غذایی گربه های بالغ را جایگزین می کند. در حقیقت هــدف نهایی از تغذیه بچه گربه ها، اطمینان از رشــد کامل آنها به یک گربه بالغ ســالم می باشد. در عین حال رشد مناسب، ریسک ابتلا به بیماری ها را به حداقل رسانده و آینده ای سالم را برای آنها تضمین خواهد نمود.

گربه ها در ۱۰ تا ۱۲ ماهگی به سن بزرگسالی و بلوغ خود می رسند. باید رژیم غذایی متفاوت با دوران نوزادی آنها در نظرگرفت. گربه های خانگی به نسبت سگ های خانگی، به انرژی، پروتئین و در کل غذای بیشتری احتیاج دارند. همچنین به دلیل زیاد خوابیدن، مستعد برای چاق شدن می باشند. بنابراین در صورت دقت نکردن به رژیم غذایی گربه، ممکن است وزن گربه افزایش یابد و چاق شود.