سگ پاکوتاه

چگونه سگ های پاکوتاه‌ها به وجود آمده‌اند؟

اولین بار مردم در روم باستان شانس داشتن یک سگ از نژاد سگ پاکوتاه را داشته‌اند. داشتن پاهای کوتاه مزیت بزرگی برای این سگ‌ها محسوب می‌شد تا بتوانند در معادن و مکان‌های تنگ خود را جا بدهند.

جالب است بدانید نژاد سگ پاکوتاه پس از ایجاد یک جهش ژنتیکی در دنیای سگ‌ها به وجود آمد.این جهش باعث ایجاد وضعیتی به نام کوتولگی آندروپلاستیک شد. درطی آن استخوان بلند پاهای سگ کوتاه شد. علت کوتاه شدن استخوان‌های سگ ترشح ناکافی هورمون‌های رشد بود.

در دنیای سگ‌ها کوتولگی نوعی بیماری ارثی مغلوب است که کیفیت زندگی این نژاد از سگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.سگ پاکوتاه سگی است که پاهای آن در مقایسه با دیگر اندام هایش بسیار کوتاه است و حتی در مواردی گویا بدن سگ به زمین چسبیده است. سگ های پاکوتاه به دلیل جثه کوچک و چهره بانمک بسیار مورد توجه عموم افراد قرار می گیرند البته سگ پاکوتاه دارای نژادهای متنوعی است که در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

انواع نژاد سگ پاکوتاه:

در حال حاضر سگ های پا کوتاه در نژادهای گوناگونی پرورش داده می شود که در ذیل به بررسی برخی از آنها پرداخته می شود:

۱- سگ داکسهوند (dachshund dog):

سگ پاکوتاه داکسهوند معروف به سگ سوئیسی که اغلب به اشتباه سگ داشهوند شناخته می شود و معنی اسم آن به آلمانی سگ گورکن است. این نژاد از سگ پاکوتاه دارای بدن باریک و کشیده، گوش های بزرگ و افتاده ای است که ظاهر آن را بسیار خاص و بانمک کرده است. سگ داکسهوند سگی مهربان، بانمک، باهوش و با حس بویایی فوق العاده ای است که ابتدا در آلمان به عنوان سگ شکاری بر رو و زیر زمین است و اینک به عنوان سگ بانمک خانگی است. در خصوص این سگ پاکوتاه سوالی مطرح است که آیا شکل ظاهری آن علت خاصی دارد؟ در حقیقت این سگ برای شکار بر رو و زیر زمین استفاده می شود و برای کندن زمین و مبارزه با گورکن ها نیاز به پاهای کوتاه و بدن کشیده دارد.

ویژگی سگ پاکوتاه داکسهوند:

  • اغلب این نژاد سگ پاکوتاه در دو مدل مینیاتوری و استاندارد پرورش داده می شود.
  • سگ داکسهوند در رنگ های مشکی، برنز و قهوه ای دیده می شوند.
  • از مشکلات متداول این نژاد سگ آسیب دیدن ستون مهره، چاقی، در رفتگی زانو و سندرم کوشینگ است.

۲- سگ باست هوندBasset hound dog:

سگ باست هوند با عنوان سگ خواب آلود در جهان شناخته می شود. این نوع نژاد سگ در زمان ناپلئون بناپارت بسیار مشهور است. این نوع نژاد سگ دارای پاهایی کوتاه و حس بویایی بالایی است که می تواند به راحتی روی زمین را بو کند و به شکار دست یابد.

ویژگی های سگ باست هوند:

  • سگ باست دارای جثه بزرگ و سنگین، پاهای کوتاه، گوش هایی افتاده، پهن و بزرگتر از جثه خود است.–
  • سگ باست هوند غریزه شکارچی بودن خود را در طی قرن ها حفظ کرده است.–
  • سگ باست هوند دارای چشمان خواب آلود و افتاده ای است.–
  • با استفاده از حس بویایی قوی که دارد می توانید با آن بازی های مهیجی انجام دهید.
  • تنها مشکل در این نوع نژاد سر و صدای زیاده آنها است

۳- سگ ولش کورگی کاردیگانCardigan Welsh Corgi :

سگ ولش کورگی دارای دو نوع نژاد است که هر دو آن نژادها در لیست سگ پاکوتاه و بسیار قدرتمند قرار دارند و اغلب افراد آنها را با دم فر و پرپشت می شناسند. سگ ولش کورگی در قدیم به جهت چوپانی گوساله ها مورد استفاده قرار می گرفت چرا که با پاهای کوتاه به گوساله ها ضربه زده و آنها را مجبور به حرکت می کند.

ویژگی سگ ولش کورگی:

  • سگی مهربان، باهوش با ضریب هوشی بالا، باوفا است بدین خاطر به سادگی مورد آموزش قرار می گیرد.–
  • دو نژاد این نوع سگ دم کاملا متفاوتی دارند. سگ ولش کورگی دارای دمی باریک است.
  • بارزترین خصوصیات ظاهری آنها گوش افراشته با نوکی گرد، سینه پهن و قدرتمند، دست و پاهای کوتاه و بانمک به همراه دمی بلند و باریک از خصوصیات ظاهری این نژاد سگ پاکوتاه است.

۴- سگ ولش کورگی پمبروکPembroke Welsh Corgi:

یکی از نژاد سگ پاکوتاه که علاوه بر کوتاه بودن قامت، بسیار قوی و خوش استایل است سگ ولش کورگی پمبروک نام دارد. سگ ولش کورگی پمبروک بسیار مهیج، سرعتی، منضبط، حرف گوش کن است. در حقیقت این نژاد از عموزاده خود یعنی کورگی کاردیگان بدن و دم کوتاه تری دارد ولی ظاهر و استایل ورزیده آن بیشتر نظر افراد را جلب می کند.

۵- سگ اسپانیل تبتیTibetan spaniel dog:

این نژاد چندان برای مردمان ایران آشنا نمی باشد و تاریخچه آن به قبل از میلاد مسیح مرتبط است و همانگونه که از نام آن مشخص است محل زندگی اش در تبت است و اهالی تبت آن را با نام شیر کوچک می شناسند.

ویژگی‌های سگ اسپانیل تبتی:

  • سگ اسپانیل تبتی کوچک، فعال و پر انرژی وهوشیاره.
  • این سگ پاکوتاه انقد کم ارتفاعه که بدنشنزدیک سطح زمین قرار می‌گیره.
  • بسیار باهوش و اجتماعیه.
  • نژاد اسپانیل تبتی وقتی با آدم‌ها وقتگذرونی کنه، خوشحاله
  • عاشق بازی کردن با اعضا خانواده است و بهعنوان یه سگ خانواده خیلی خوب شناخته شده.

حیوانات امانت هایی از طرف طبیعت به بشریت هستند که خوشبختانه با گذشت زمان و پیشرفت سطح علمی و فرهنگی مردم در رابطه با این موجودات دوست داشتنی، سبب گردیده که امروزه شاهد روابط صمیمانه ی زیبایی بین انسان ها و حیوانات باشیم.

کارخانه cezar & candy اولین و بزرگترین کارخانه تولید غذای خانگی تحت لیسانس آلمان در ایران ، با تیم متخصص و مجرب ، با بهره گیری از آزمایشگاهی مجهز و خط تولید پیشرفته ، آماده تولید انواع غذای خشگ سگ ، گربه و حیوانات اهلی می باشد.