راهنمای کامل مراقبت از توله سگ (از تولگی تا چند ماهگی)

از لحظه‌ ی به دنیا آمدن توله سگ، روز به روز از جهات مختلف در حال رشد و تغییر می‌باشد. اگر شما در حال مراقبت از بچه‌های سگ خانگی خود هستید و یا صاحب جدید یک توله شده‌اید، این دوره، زمان بسیار لذت بخشی است.بسیاری از سگ‌ها در تمام طول عمر، رفتاری شبیه به دوران نوزادیشان از خود نشان می‌دهند ولی به طور قطع باید گفت که دوران توله بودن در انتهای ۱۲ ماهگی به پایان می‌رسد. این سن، دوست داشتنی ‌ترین و جذاب‌ترین سن سگ است. کشف تجربیات جدید، پیداکردن دوست و هم بازی، یادگرفتن، بازی کردن، خوردن غذاهای جامد و…خوشامد گفتن به یک توله تازه وارد شده به خانه‌تان، واقعا هیجان انگیز است، ولی قبل از آن مطمئن شوید که کاملا آماده هستید و خانه و باغ برای ورود نوزاد، امن وسالم است.

نگهداری توله‌ی تازه متولد شده

در یک زایمان طبیعی وسالم، هریک از نوزادان مدت کوتاهی پس از تولد، راه خود را به سوی منبع شیر پیدا می‌کنند. درطی یکی دو روز تولد، نوزاد از اولین شیر مادر، آنتی بیوتیک‌های حفاظتی را که برای عبور از ۶ تا ۱۰ هفته اول زندگی‌اش ضروری می‌باشد، دریافت می‌کند. اکثر نوزادان در چند هفته اول زندگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند (مطمئن شوید که تمام توله‌ها، از شیر مادر به طور کامل تغذیه می‌کنند).بعد از ۶ تا ۱۰ هفته می‌بایست در زمان مناسب غذای جامد را شروع کرده و آنها را از شیر بگیرید. مادر، توله‌ها و حتی مدفوع آنها را تمیز می‌کند، با این وجود شما باید به طور مرتب روزنامه‌ی کف محل نگهداری نوزادتان را عوض کنید. توله‌ها در زمان تولد هم کور و هم کر می‌باشند. بین سنین ۱۰ تا ۱۴ روزگی، چشمهایشان را باز می‌کنند. اگرچه حدودا ۷ روز نیاز است تا بتوانند بر اشیا تمرکز کنند. فعالیت گوش زمانی آغاز می‌شود که کانال شنوایی باز شود. این عمل بین سنین ۱۳ تا ۱۷ روزگی اتفاق می‌افتد.

کوتاه کردن ناخن‌های توله سگ

ممکن است بین سنین ۱۴ تا ۲۱ روزگی نیاز باشد که ناخن‌های توله را کوتاه کنید. حرکت‌های ماساژ مانندی که توله‌ها در هنگام تغذیه از شیر مادر دارند، ممکن است سبب خراشیده شدن ناحیه شکم مادر شود. جهت کوتاه کردن از ناخن‌گیر مخصوص نوزاد حیوانات استفاده کنید. کمک گرفتن از دامپزشک در این مورد توصیه می‌شود.

خواب و استراحت توله سگ

مثل بچه‌ها، توله‌ها نیز ظرفیت شگفت انگیزی برای خواب دارند. توله‌هایی که خوب غذا خورده‌اند، در هفته اول زندگی به غیر از خواب و شیر خوردن از پستان مادر، تقریبا کار دیگری انجام نمی‌دهند. بعد از این مدت، فعالیت ‌شان افزایش می‌یابد. به طوری که در خلال سه هفته بعد آنها محل خوابشان را جستجو کرده و تلو تلو خوران اطراف را جستجو می‌کنند. تا سن ۱۲ تا ۱۴ هفتگی متوجه خواهید شد که در خلال فعالیت باور نکردنیشان، زمان‌هایی وجود دارد که در آن به خواب شبیه به کما، فرو می‌روند. و شما از این موضوع گاهی اوقات خیلی خوشحال خواهید شد!

محل و دمای محیط نگهداری توله سگ

درجه حرارت موردی است که احتیاج است دائما مراقب آن باشید و نقش مهمی را در این رابطه ایفا کنید.نوزادان تازه متولد شده، قدرت سیخ کردن (راست نگه داشتن) موهایشان را ندارند و حتی تا سن ۷ الی ۱۰ روزگی نیز قادر به راست نگه داشتن کامل موهایشان، جهت به دام انداختن لایه‌های هوای مزاحم را ندارند. بنابراین قدرت دمای بدن در نوزادان بسیار ضعیف است و دمای بدنشان با تغییرات دمای محیط به سرعت بالا و پایین می‌رود. بعد از گذشت ۶ الی ۷ روز، قدری بر روی دمای بدنشان کنترل پیدا می‌کنند، اما این کنترل تا سن ۴ هفتگی کامل نیست. به همین دلیل است که می‌بایست حداقل برای ۲ هفته اول، گرمای تکمیلی برایشان ایجاد کنید، حتی اگر توله‌ها در جعبه (باکس) قرار دارند، چه برسد به اینکه توله‌هایی باشند که مادرشان را از دست داده‌اند یا مادرشان آنها را قبول نکرده باشند و یا دستی بزرگ شوند. درجه حرارت اتاق را بین ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتیگراد ثابت نگه دارید (توله‌ها حتی نوسان دما بین ۲۷ تا ۳۰ درجه را برای مدت طولانی نمی‌توانند تحمل کنند). راهکار دیگر این است که درجه حرارت اتاق را در ۲۱ درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته و برای قسمتی که توله‌ها می‌خوابند، منبع حرارتی اضافی را در نظر بگیرید.

درجه حرارت اتاق هر دو هفته می‌تواند تا ۳ درجه کم شود تا اینکه به درجه حرارت محیط پیرامون برسد. بسیار مهم است که راهکاری برای مراقب از درجه حرارت تکمیلی در نظر بگیرید. هرگز منبع حرارتی را به یک قسمت از بدن حیوان نزدیک نکنید، چرا که ممکن است به علت درست پخش نشدن گرما، به پوست حیوان آسیب وارد شود.

برخی روش‌های گرم کردن توله‌ها در ذیل ذکر می‌شود :

  • برای اتاق:  رادیاتور یا فن
  • برای محل استراحت :
  1. کیسه آب گرمی که چند لایه پوشش، دور آن پیچیده شده باشد
  2. پدهای حرارتی که در زیر محل خواب قرار می‌گیرد
  3. لامپ‌های مادون قرمز (dull emitting bulb Bu infra-red)

هشدار:

  • مراقب باشید توله‌ها در تماس مستقیم با پدهای حرارتی قرار نگیرند، چرا که ممکن است دچار سوختگی شوند.
  • لامپ‌های infra-red را خیلی نزدیک به توله‌ها قرار ندهید. ممکن است سبب افزایش حرارت ناحیه‌ای و یا سوختگی شود.به خاطر داشته باشید که استفاده از کیسه‌های آب گرم، روشی کاملا اقتصادی برای گرم نگه داشتن توله‌ها می‌باشد.

در این رابطه دو نکته مهم وجود دارد:

  1. آب داخل کیسه‌ها باید به طور مرتب تعویض گردد
  2. با چند لایه پوششی، کیسه‌ها کاملا پوشیده شوند