دوران پیرى سگها

با افزایش سن مشکلاتی چوناشتباه در دید، اشتباه در شنوایى،عدم اختیار و کنترل در دفع ادرار،زوال عقل و حتى بروز مشکلات رفتارى (خشونت و تهاجم) درسگ ها دیده مى شود که براى صاحبانشان بسیار زجرآور و ناراحت کننده است. در اثر زوال عقل،سگ دچار فراموشى و از دستدادن قدرت تفکر گشته و حتى نامخود را هم از یاد می برد.

نشانه هاى معمول بالا رفتن سندرست مانند ما انسان هاست این نشان ها ازسگى به سگ دیگر متفاوت است. ممکن است تغییری در خلق و خوى سگ تان ایجاد شود و ممکن است سگتان حتى عصبى شود. این تغییرات در رفتار اجتماعى معمولا یکى از نشانه های ظاهرى پیر شدن سگ است اما می توانددر نتیجه زوال عقل، دردهاى ناشى ازضعیف شدن بدن و یا به علت کم شدن بینایى و شنوایى هم باشد. این ها چند نشانه از نشانه هاى افزایش سن سگتان و ورود او به دوره پیرى است، با دیدن این نشانه ها به او کمک کنید دوره سالمندى را با آرامش پشت سر بگذارد.

سن پیرى سگ چه سنى است؟

سگ ها به طور متوسط بین 10 تا 13 سال عمر مى کنند. عمر سگ هاى کوچکتر کمتر است اما سگ هایى مانند Chihuahua ﮔﺎهى تا 18 سال نیز مى رسند.وقتى به این سنین نزدیک مى شوند،به طور مثال از 6 یا 7 سالگى پیرى سگ آغاز مى شود. ممکن است در بعضى ازسگ هاى دیگر دیرتر باشد. اما اگراختلالات ذکر شده را در سگ خود با سن بیشتر از 7 سال مشاهده کردید او به پیرى نزدیک شده است.

علایم پیرى در سگ ها:

  1. ﮐﺎهش میزان انرژى بدن
  2. سختى و سفتى در مفاصل بعد از ورزش و پیاده روى
  3. سخت تر شدن پوست بدن
  4. ﮐﺎهش قدرت شنوایى و ﮔﺎهى کرى
  5. مشکلات دندان و لثه
  6. پیدایش زگیل، توده هاى چربى و تومور
  7. تشنگى زیاد و عدم اختیار در کنترل ادرار
  8. گیجى و نشناختن محیط اطراف
  9. ﮐﺎهش اشتها
  10. افسردگى، عدم اطاعت از دستورات و مشکلات رفتارى
  11. اشکال در دید و کورى (تیره شدن و آبى شدن چشم ها)
  12. تمایل به خواب در روزها و بیدارى در شب ها
  13. افزایش وزن و چاقی

مقابله با علایم پیرى در سگها

  1. مراجعه منظم به دامپزشک
  2. انجام ورزش و پیاده روى (براى مقابله باچاقى )
  3. رعایت نظافت پوست (رسیدگى روزانه، برس کشیدن به موها)
  4. رعایت بهداشت دندان و لثه (استفاده از مسواك و غذاهاى مخصوص براى تمیزى دندان و تحریک لثه ها)
  5. ایجاد رابطه عاطفى عمیق تر و بیشتر با حیوان مسن
  6. رعایت جیره غذایى متناسب با سن حیوان

تار شدن یا آبى شدن چشم ها

با افزایش سن سگ ها مردمک چشمهاى آنها متمایل به رنگ آبى خواهد شد. این یک اتفاق طبیعى است که همزمان با پیرى سگ اتفاق می افتد، البته درمان پزشکى براى این مسئله وجود دارد. به نظر میرسد که با بروز این حالت بینایى سگ تغییری نمیکند.این حالت را نباید با آب مروارید اشتباه بگیرید، که دراین بیمارى چشم سفید و کدر می شود. درست مانند انسانها، در صورت ابتلاى سگ به بیمارى آب مروارید قدرت دید آنها دستخوش تغییر می شود. در این حالت باید دامپزشک را درجریان قرار دهید. درست مانند کم شدن شنوایى، در این موقعیت هم بسیار مراقب سگتان باشید و او را از خطراتى که نمی ىبیند، مثلاماشین ها، حفظ کنید.

?How to Take Care of Senior Dogs

چگونه از سگ هاى سالخورده مراقبت کنیم؟

  1.  فعال نگه داشتن سگ پیر
  2. آزمایش خون دوره اى از سگ
  3. تهیه تختخواب ارتوپدى یا تختخواب داراى گرم کن براى سگ
  4. ایجاد تغییرات کوچکى در محیط اطراف

فرمولاسیون دقیق خوراك هاى C&C با در نظرگرفتن مقادیر مکفى چربى و پروتئین و میکس مولتى ویتامین هاى حیوانى موجب جلوگیرى از پیرى زودرس در سگ دلبندتان خواهد شد.