دنیای سگ ها

احتمالا حدود ۱۵ هزار سال و به تعبيري ۳۳ هزار سال پيش، نژاد خاصي از گرگها به خاطر ترس كمتر از انسان به او نزديك شدند. انسانها از اين نزديكي استقبال كرده و به آنها غذا و پناه دادند. از آن زمان به بعد اين گرگها به وفادارترين دوست آدمي يعني سگ تبديل شدند.

در طي اين چند هزار سال، آدمي با اختلاط نژادها و تغيير رفتار اين جانور، انواع گونه ها را خلق كرده است، به طوريكه براي برخي از آنها باور اينكه اينها نوادگان گرگها و با همان ژنتيك هستند، دشوار است. دقيقا شبيه تغييراتي كه توسط كبوتربازها در مورد اين پرندگان اعمال شد و انواع رنگي و با ظاهر ويژه از آنها به وجود آمد كه نظيرش در طبيعت يافت نمي شود. چنين تغييراتي براي برخي از گياهان و درختان ميوه نيز در راستاي دانه يا ميوه بهتر و بيشتر، در راستاي منافع بشر و توسط خود او انجام گرفته است.

انسانها این غرایز را توسعه داده و طبق نیاز یا میل، نژادهای جدیدی به وجود آوردند. سگ ها در مناطق مختلف دنیا متفاوت ارزیابی می شوند. ویژگی های وفاداری، دوستی، محافظت و محبت باعث شده است که سگ ها جایگاه مهمی در جامعه غربی کسب کنند و در ایالات متحده و اروپا مراقبت و تغذیه سگ ها به یک تجارت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است.

تمدن غربی به روابط انسان و سگ اهمیت زیادی داده است، اما در برخی از کشورهای در حال توسعه و در بسیاری از مناطق آسیا، سگ ها با همان احترام و حساسیت نگهداری نمی شوند.در بعضی از مناطق جهان از سگ ها به عنوان نگهبان یا جانوران سنگین یا حتی برای غذا استفاده می شود، در حالی که در ایالات متحده و اروپا سگ ها مورد حمایت و تشویق قرار می گیرند.

در مصر باستان در ایام فراعنه، سگ ها مقدس شمرده می شدند. سگها نقش مهمی در تاریخ تمدن بشری بازی کرده اند و جزء اولین حیوانات اهلی شده بودند. آنها در جوامع شکارچی به عنوان متحدین شکارچی و محافظان در برابر شکارچیان از اهمیت بسیاری برخوردار بودند.

منشأ نژادهای سگ

هنگامی که مشخص شد که سگها سریعتر و قوی تر بودند و بهتر از انسان می دیدند و می شنوند، آنهایی که در این زمینه برتر بودند و بهتر این ویژگی ها را نشان می دادند، بهتر توانستند در کنار انسان وفق پیدا کنند. گروه سایت هوندها در خاورمیانه مورد احترام بود، در حالی که در اروپا سگ های قدرتمندی همچون ماستیف برای محافظت از منزل و جلوگیری از آسیب مسافران بیشتر مورد توجه فرار داشت. زمانی که با تغییر جامعه و روی آوردن مردم به کشاورزی – علاوه بر شکار – این شغل به ابزاری برای پایداری زندگی تبدیل شد، نژادهای دیگر سگ نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

سگ های نگهبان و نگهبانی برای حفاظت از گله هایشان برای کشاورزان مهم بودند. در همین زمان، نژادهای کوچک به عنوان بازی و همراه برای خانواده های نجیب مطلوب شدند. پیکینیزها در چین و نژادهای ظریف و کوچک مانند چی هوآ هوآ نیز در کنار دام ها پرورش داده می شدند. نژادهای تریری بطور عمده در انگلستان، برای مراقبت از انبارها از جوندگان پرورش داده و نگهداری می شدند. بسیاری از نژادها خیلی قدیمی هستند، در حالی که برخی دیگر به تازگی در دهه ۱۸۰۰ در زندگی انسان ها گسترش پیدا کردند.

صفات و عملکردهای جسمی سگ

سگ ها در طیف گسترده ای از شکل ها و اندازه ها قرار می گیرند. دشوار است تصور کنید که یک گریت دین بزرگ و یک پودل کوچک از همین گونه هستند، اما از نظر ژنتیکی با همان ویژگیهای آناتومیکی یکسان هستند. همه سگ ها ۷۸ کروموزوم یا ۳۹ جفت کروموزوم دارند (انسانها ۲۳ جفت دارند). دمای طبیعی (رکتال) یک سگ بالغ ۱۰۰-۱۰۲٫۵ درجه فارنهایت است.

دندان‌های سگ

سگها دو مجموعه دندان دارند. بیست و هشت دندان شیری در سن شش تا هشت هفته این دندان ها شروع به درآمدن می کنند. در اینز مان توله سگ ها ۶-۷ ماهه هستند. همه ی این دندان های شیری با ۴۲ دندان دائمی جایگزین می شوند. دندان های دائمی شامل دندان های ثنایایی هستند که برای گره زدن و نیش استفاده می شوند. دندان های نیش، که گوشت را پاره و خرد می کنند.و دندان های مولار و پره مولار، که غذا را خرد و له می کنند. به طور خلاصه، دندان های سگ به عنوان سلاح و ابزاری برای بریدن یا پاره شدن غذا استفاده می شود. روند درآمدن دندان برای توله سگ ها دشوار است. لثه های آنها صدمه دیده و متورم می شود و ممکن است اشتهای خود را از دست دهند و یا ممکن است اسهال متناوب داشته باشند.

ساختار اسکلتی سگ

سگ از ۳۱۹ استخوان تشکیل شده است. اگر دم سگ در هنگام تولد متصل یا غایب باشد، بدیهی است که استخوان های کمتری در این اسکلت وجود دارد. ماهیچه ها و تاندونهای یک سگ شبیه به عضلات یک انسان است. با این حال، عضلات فوقانی بدن سگ نیمی از وزن بدن را تحمل می کند و از سلول های عضلات انسانی بهتر رشد می کند. توزیع وزن بین اندام های جلو و عقب سگ نسبتاً مساوی است.