انواع نژاد گربه

گربه ها یا اهلی، یا نژاد خالص و یا ترکیبی هستند. تبار و شجره نامه گربه های بومی مشخص نیست، در حالی که گربه های اصیل، اصل و نسب مشخصی دارند. نژادهای ترکیبی، گربه های اهلی هستند که با گونه های گربه وحشی ترکیب شده اند.

در حال حاضر، انجمن طرفداران گربه در آمریکا، 45 نژاد گربه را به رسمیت می شناسد. سازمان های مختلف تعداد بیشتر یا کمتری را در لیست خود به عنوان نژاد رسمی ثبت کرده اند.

انواع نژاد گربه ها
انواع نژاد گربه ها

انواع نژاد گربه ها می توانند موی بلند، کوتاه داشته یا بدون مو باشند. برخی از آن ها گوش های بزرگ و مثلثی دارند، برخی دیگر گوش های گرد، پیچ خورده دارند. بعضی از گربه ها مانند پلنگ و بعضی دیگر علامت های راه راه دارند و یا سفید یک دست هستند. علایق، خلق و خو و شخصیت آن ها نیز می تواند بسیار متفاوت باشد.

1. نژاد گربه شرقی

این گربه که از خانواده سیامی ‌هاست، گوش‌های بزرگ نوک‌تیز و شخصیتی کنجکاو دارد. گربه شرقی باهوش و اجتماعی است و ارتباط عمیق عاطفی با صاحب خود برقرار می‌کند. این گربه ها می‌توانند همراهی با وفا و بازیگوش باشند، بدن صاف و براق آنها، بیشتر از آنچه که به نظر می‌رسد، ماهیچه‌ای است، خیلی پرسروصدا و خواستار توجه هستند، این گربه ها رفتاری بسیار شبیه سگ دارند در واقع آنها با حیوانات خانگی دیگر بازی می‌کنند و رفتار دوستانه‌ای با کودکان دارند. آنها ۲,۵ تا ۳,۵ کیلوگرم وزن دارند و متوسط عمرشان حدود ۱۵ سال است، البته ممکن است گرفتار مشکلات دندانی شوند، همچنین آنها معمولا به نوعی بیماری ژنتیکی کبد و کلیه به نام آمیلوئیدوز مبتلا می‌شوند.

گربه نژاد شرقی
گربه نژاد شرقی

2. نژاد گربه اسکاتیش فولد

گربه اسکاتیش فولد یک گربه با اندازه متوسط ، بدن گرد و چشمهای درشت و گردتر است.گوش های اسکاتیش فولد ها در میان انواع گربه های خانگی، کمی خاص هستند آنها به سمت جلو و پایین خم شده اند. شخصیت گربه های اسکاتیش فولد در دوران زندگی بیشتر شبیه بچه‌گربه هاست که این امر آنها را بسیار خواستنی تر می کند. در ضمن این گربه ها بسیار باهوش قدرت آموزش پذیری بالایی دارند.درباره مراقبت و نگهداری از گربه اسکاتیش فولد باید گفت این گربه ها نیاز به غذاهای باکیفیت دارند.

گربه اسکاتیش فولد
گربه اسکاتیش فولد

3. نژاد گربه حبشی

حبشی یکی از محبوب‌ترین و باهوش ترین انواع نژاد گربه در ایالات متحده است .گربه‌ های حبشی گوش‌های تیز، نسبتا بزرگ، و نوک‌دار دارند، سر آنها پهن و تا حدودی گُوِه مانند است، چشمانشان بادامی و رنگ‌ چشم‌های ترکیبی از طلایی، سبز، فندقی، یا مسی دارند.حبشی‌ها برونگرا، فوق‌العاده فعال، بازیگوش، خیره‌سر و باهوش هستند، آنها معمولا «گربه‌های بغلی» نیستند، چون بیش از حد سرگرم کنجکاوی و بازی می‌شوند، صدای آنها آرام و دلنشین است و برای شاد ماندن به عشق و تعامل بسیار زیادی نیاز دارند و اگر در طول روز فعالیت نداشته باشند یا به آنها توجهی نشود افسرده می‌شوند، معمولا با سایر گربه‌ها کنار می‌آیند، هرچند دوست دارند فضا و قلمرو خودشان را داشته باشند.

نژاد گربه حبشی
نژاد گربه حبشی

4. نژاد گربه کرل آمریکایی

این گربه های بسیار بازیگوش هستند و حتی اگر سن زیادی داشته باشند باز هم همان شخصیت کودکانه شان را میتوانید ببینید. نکته ی جالب در این گربه ها فرم گوش های آنهاست. گوش های کرل به سمت پشت جمجمه خم میشود و همین امر باعث شده که همواره نسبت به تمیزی گوش آنها آگاه باشید تا از عفونت جلوگیری کنید و باید به آرامی به گوششان دست بزنید.این گربه ها به دلیل این که با بسیاری از گربه های غیرنژادی دارای ویژگی های مشابه هستند کمتر درگیر بیماری ها میشوند و نقص ژنتیکی ندارند.

نژاد گربه کرل آمریکایی
نژاد گربه کرل آمریکایی

5. نژاد گربه بیرمن

بیرمن‌ها نه تنها جذاب به نظر می‌رسند بلکه با نمک هم هستند! خاستگاه این گربه‌ی ملوس در آسیا است که نژاد محبوب روحانیون آنجا بوده است. در حالی که به این نژاد «گربه‌ی مقدس برمه» می‌گویند، نباید آن را با گربه‌ی برمه‌ای (برمیس) اشتباه گرفت که نژادی جداگانه و متفاوت است. بیرمن موی نیمه بلند، بدنی کم رنگ با لکه‌هایی تیره‌تر و چشمان آبی پررنگ دارد. با این‌که پنجه‌ّهای تیزی دارد اما انگار دستکش‌های سفیدی پوشیده است. بیرمن‌ها موی مخملی نیمه بلند، بدن نیمه‌ تپل (گرد)، گوش‌های نسبتا کوچک (در مقایسه با سایر انواع نژاد گربه)، و بینی عقابی دارند.طبق استانداردهای مرسوم این نژاد، بدن بیرمن، بسته به شدت رنگ لکه‌های روی آن، باید به رنگ پوسته‌ی تخم‌مرغ (محلی) یا طلایی باشد. لکه‌ها می‌توانند شکلاتی، آبی، قرمز، یاسی یا کرمی باشند.بیرمن‌ها چشم‌هایی به رنگ یاقوت کبود دارند و پوشش‌شان به خاطر «دستکش‌های» سفید روی هر یک از پنجه‌ها ظاهری غیر عادی دارد، آنها یکی از معدود نژادهایی هستند که با پوششی رنگی انگشتان دست و پای‌شان به رنگ سفید خالص است.ژنتیک این گونه ممکن است کاملا مشخص نباشد، یعنی نه به قدمت و ابهت گربه‌ی پرشین، و نظیر و همانندی ندارد.

نژاد گربه بیرمن
نژاد گربه بیرمن

6 ) نژاد گربه برمه ای

گربه‌های برمه‌ای اصالتا اهل ناحیه‌ای از تایلند بودند که سیام نامیده می‌شوند.گربه‌ی برمه‌ای راز طول عمر را خوب بلد است. یک برمه‌ای استرالیایی ۲۴ سال عمر کرد! این نژاد همچنین به خاطر وزنش و «تپل مپل» دنیای گربه‌ها بودن شناخته شده است.

برمه‌ای‌ها بازیگوش نیز هستند و علائق و انرژی دوران بچگی را تا بزرگسالی حفظ می‌کنند. آنها از یک سری خصایص سگ‌ها برخوردارند مانند آوردن اشیایی که برای‌شان پرتاب می‌کنید و تکان دادن دم، برمه‌ای‌ها با بچه‌ّها و سگ‌ها خوب و مهربان هستند. آنها برای نگهداری در خانه نژاد خوبی به حساب می‌آیند، و معمولا اگر در خانه نگهداری شوند مهربان باقی می‌مانند، و از مسافرت با خودرو هم بدشان نمی‌آید.

گربه‌های برمه‌ای چشمانی طلایی یا زرد رنگ دارند. پوشش‌ آنها صاف و براق و در قسمت انتهایی مثل پارچه‌ی ساتن است، مانند بیشتر موکوتاه‌ها، این گربه‌ها نیز به شانه و کوتاه کردن موی زیادی نیاز ندارند. شکل نژاد بریتانیایی معمولی‌تر است، در حالی که نژاد آمریکایی قوی بنیه‌تر است. آنها معمولا ۱۶-۱۸ سال عمر می‌کنند؛ عددی که از عمر بسیاری از گربه‌ها بیشتر است. برمه‌ای‌ها جثه‌ای کوچک تا متوسط دارند و حدودا ۴-۶ کیلوگرم وزن دارند، هرچند که این نژاد کمی سنگین‌تر از آنچه ابتدا به نظر می‌رسند هستند.

برمه‌ای‌ها مانند گربه‌های سیامی سر و صدا دارند، اما میو میوهای ملایم‌تر و شیرین‌تری می‌کنند، آنها بسیار با محبت هستند و از مصاحبت با آدم‌ها لذت می‌برند و دوست دارند که گربه‌های دست‌آموز انسان‌ها باشند و از پیوندهای مستحکم با صاحبشان و گرایش به سمت فعالیت‌های انسانی خوششان می‌آید. برمه‌ای‌ها به سطح توجه معقولی از سوی انسان‌ها نیاز دارند، مانند بقیه‌ی نژادها مستقل نیستند و برای تنها ماندن طولانی مدت ساخته نشده‌اند.

نژاد گربه برمه ای
نژاد گربه برمه ای

7. نژاد گربه رگدال

این گربه به دلیل اینکه وقتی به آن دست می‌زنید، بسیار آرام است و وقتی آن را بلند می‌کنید، سست و شل است، نام رگدال را به خود گرفته است، به عروسک‌های نرمی که با پارچه درست می‌شوند، رگدال می‌گویند. رگدال، گربه‌ای بسیار ملایم و مهربان است و بیشتر مواقع مانند یک سگ کوچولو، از این اتاق به اتاق دیگر، دنبال صاحب خود راه می‌افتد.

این گربه کوچولو نمی‌تواند به‌خوبی از خود دفاع کند و نباید او را به‌تنهایی به خیابان فرستاد. در حقیقت، او نمی‌تواند از دندان‌ها و پنجه‌های خود به‌خوبی استفاده کند و به همین دلیل بهترین گربه برای بودن کنار کودکان است. این گربه با حیوانات دیگر هم سازگاری دارد، اما از آنجایی‌که نمی‌تواند به‌خوبی از خودش دفاع کند، نباید آنها را کنار حیوانات تهاجمی، تنها گذاشت.

گربه رگدال خیلی پرمو و پشمالوست و به مراقبت و مرتب کردن دائمی نیاز دارد. رگدال، گربه‌ای آرام است که از سبک زندگی آرام و بی‌دردسر، واقعا لذت می‌برد. وزن این گربه‌ها به طور کلی بین ۴,۵ و ۷ کیلوگرم است و البته وزن گربه‌های نر به ۹ کیلوگرم هم می‌رسد. بنابراین اگر به دنبال حیوان خانگی کوچکتر هستید، این موضوع را در نظر بگیرید.

نژاد گربه رگدال
نژاد گربه رگدال

8. نژاد گربه اگزاتیک

این بچه گربه‌ی اگزاتیک نسخه‌ی مو کوتاه نژاد پرشین است.محبوب‌ترین گربه، البته بعد از نژاد پرشین، اگزاتیک است. این حیوان یکی از بهترین گربه‌های بغلی است. اگزاتیک بدنی فشرده، گرد، و خوش ساخت و قوی و گردنی کوتاه و کلفت دارد. چشمان گرد بزرگ، بینی کوتاه سر بالا، حالت چهره‌ی جذاب، و گوش‌های کوچکش به او ظاهری ملوس و بچه‌گربه‌ای می‌بخشد.

اگزاتیک مو کوتاه شخصیتی ملایم و آرام دارد که یادآور گربه‌ی پرشین است، این حیوان کنجکاو و بازیگوش، با سایر گربه‌ها و سگ‌ها رفیق است. این گربه به ندرت میو میو می‌کند. تنها ماندن را دوست ندارد و حتما باید صاحبش را کنار خودش ببیند، این گربه‌ها عاشق نشستن روی پاها هستند و دوست دارند از سایر انواع نژاد گربه محبت و وفاداری بیشتری نشان بدهند.

ماهیت آرام و با ثبات‌شان آنها را به گربه‌هایی ایده‌آل برای آپارتمان نشین‌های شهری تبدیل می‌کند. با وجود این، اگزاتیک بعضی از بارقه‌های انرژیک اجداد کوتاه موی امریکایی خود را حفظ کرده است و اغلب قادر به شکار موش‌ها هستند.

نژاد گربه اگزاتیک
نژاد گربه اگزاتیک

9. نژاد گربه پرشین

گربه پرشین یا ایرانی را همه می‌شناسند. این گربه به دلیل موهای بلند ابریشمی، چشم‌های باحالت و صورت کدو شکلش، معروف است. همچنین گربه پرشین یکی از قدیمی‌ترین گربه‌های شناخته شده می باشد. این گربه آرام و بسیار دوست داشتنی و مهربان، عاشق محیط‌های آرام و بی‌سروصدا و زندگی روتین است. گربه‌های پرشین، در اصل گربه‌های فضاهای بسته هستند و باید این گربه‌ها را بیشتر در محیط داخل خانه نگه دارید. موهای این گربه‌ها آن‌قدر بلند است که اگر به آنها توجه نشود، ممکن است به هم بپیچند.

نژاد گربه پرشین
نژاد گربه پرشین

10. نژاد گربه سیامی

سیامی گربه‌های بسیار دوست‌داشتنی، اجتماعی و مهربان هستند. همچنین گربه‌های سیامی حساس و عصبی‌اند و البته به داشتن زندگی روتین علاقه‌مند هستند. بنابراین اگر شما دائم به مسافرت می‌روید و به گربه‌ای نیاز دارید که اهل سفر باشد (و البته گربه‌ای می‌خواهید که بین ۱۱ تا ۱۵ سال عمر کند)، این گربه مناسب شما نیست. با این حال گربه‌های سیامی بازیگوش هستند و با حیوانات خانگی و کودکان، نسبتا ارتباط خوبی دارند.گربه‌های سیامی در رنگ‌های مختلف وجود دارند. اما قسمت‌های تیره روی صورت، گوش‌ها، پنجه‌ها و دم آنها، مربوط به این نژاد از گربه‌هاست و در تمام گربه‌های سیامی دیده می‌شود.

نژاد گربه سیامی
نژاد گربه سیامی

مجموعه ی پرتو تجارت رادین تولید کننده ی انواع غذا خشک گربه برای سنین و نژاد های مختلف تحت برند C&C - سزار کندی سعی بر این داشته تا با تولید محصولی با کیفیت و غنی از تمام مواد غذایی، املاح و ویتامین های مورد نیاز حیوانات احلی همچون گربه ها را تهیه و در اختیار دوستداران این موجودات قرار دهد.